V sobotu 19.
mája 2012 mohli obyvatelia mezi Trnavou a Smolenicami spozorovať neobyčajne
vysokú frekvenciu vrtuľníkov a športových lietadiel. Dôvodom bol Open Day na
letisku Trnava – Boleráz. Piatykrát ho zorganizovala letecká škola AIR CARPATIA
pri príležitosti 18. výročia svojho vzniku. Založili ju 8. apríla 1994 vo
Vajnoroch, no tesne pred likvidáciou tohoto bratislavského športového letiska v
roku 2006 sa firma presťahovala do Boleráza. „Týmto podujatím chceme dať
príležitosť manželkám, príbuzným a známym našich klientov vyskúšať si lietanie,
aby videli, kde a ako ich blízki míňajú peniaze a trávia svoj voľný čas“ –
povedal riaditeľ leteckej školy Pavel RYCHTAŘÍK (43). Bezplatný približne
šesťminútový let jednou z dvoch štvormiestnych helikoptér Robinson R-44 Raven II
a desaťminútový dvojmiestnou Cessnou C-152 či štvormiestnou Cessnou C-172SP
Skyhawk si prišli vyskúšať obchodní partneri i záujemcovia z radov fanúšikov
lietania a detí. Odvážnejší neváhali na chvíľu vziať do rúk aj barany Cessien.
Našli sa aj takí, ktorým nestačilo pár minút lietania, ale hneď po vystúpení z
aeroplánu sa išli informovať na možnosť pilotného výcviku. „Za 18 rokov naši 11
interní a 17 externí pracovníci naučili lietať asi 400 pilotov. Absolvovali
kurzy súkromného a obchodného pilota, letového inštruktora (lietadiel aj
vrtuľníkov), lietania na viacmotorových lietadlách, v noci za viditeľnosti zeme
i podľa prístrojov, či teoretickú časť výcviku dopravného pilota (ATPL). Aj
napriek kríze sa záujem o kurzy stále zväčšuje. Mení sa len motivácia. Do
začiatku krízy (a ukončenia činnosti leteckých spoločností SkyEurope, Slovenské
aerolínie, Air Slovakia a Seagle Air – poznámka T.P.) boli dôvodom pre
absolvovanie kurzu bohaté možnosti zamestnať sa ako profesionálny pilot v
leteckých spoločnostiach na Slovensku a v zahraničí. Približne štyridsiati naši
absolventi dnes skutočne pilotujú dopravné lietadlá. Kríza všeobecne znamená
menej práce – a preto nás teraz vyhľadávajú najmä tí, ktorí pred krízou pre
pracovné zaneprázdnenie nemali čas lietať, no teraz svoje zarobené peniaze
„utrácajú“ u nás – lietaním pre vlastné potešenie“ – vysvetľuje P. RYCHTAŘÍK. Po
absolvovaní kurzu, ktorý zvyčajne trvá 1 až 1,5 roka, si piloti lietajúci pre
radosť môžu kúpiť vlastné lietadlo či vrtuľník, alebo prenajímať si niektorý zo
7 aeroplánov a 2 helikoptér z ich leteckej školy. Okrem už spomínaných typov sú
k dispozícii dvojmotorové lietadlá Piper PA-44 180 Seminole pre 4-člennú
posádku, 6-miestna Cessna T303 Crusader a 4-miestny Diamond DA-42TDi Twin Star
NG. Za letovú hodinu na lietadle absolvent kurzu zaplatí od 144 do 625 € (podľa
typu) a 874 € na vrtuľníku. Pri preprave či vyhliadkových letoch, ktoré AIR
CARPATIA vykonáva tiež, je rozpätie 298 – 622 € na lietadlách a 922 € za hodinu
letu na vrtuľníku. Motory Robinsonov a Cessien z bolerázskeho letiska sa
odmlčali okolo 18. hodiny, keď nad túžbou lietať zvíťazila aktuálna túžba
návštevníkov aj pilotov sledovať hokejový zápas Česko – Slovensko. To umožnil
televízor v sektore, kde sa celý deň podávalo grilované mäsko, klobásky a guláš.
Pri pochutnávaní si na nich a súčasnom fandení slovenským hokejistom sa so
západom slnka skončil tento krásny deň plný nevšedných zážitkov z lietania. |